شماره‌ی خبر : ‌64124 | تعداد بازدید : 3214
سه‌شنبه 8 مرداد ماه 1398 ساعت 11:27

مرور آخرین تغییرات قوانین داوری فوتبال

قوانین داوری فوتبال چندی پیش از سوی کمیته داوران فدراسیون جهانی با تغییراتی مواجه شده است که این موضوع به تمامی کشورهای عضو فیفا ابلاغ شد.

مرور آخرین تغییرات قوانین داوری  فوتبال

قوانین داوری فوتبال چندی پیش از سوی کمیته داوران فدراسیون جهانی با تغییراتی مواجه شده است که این موضوع به تمامی کشورهای عضو فیفا ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی باشگاه مس؛ در رقابت های فصل جدید لیگ دسته اول فوتبال کشور نیز همانند تمامی مسابقات رسمی دنیا، این قوانین اجرا خواهند شد از همین رو مرور آن ها موضوع قابل توجهی می باشد.

تقابل با وقت کشی!

اولین تغییر در قوانین جدید فوتبال مربوط به بازیکنان در هنگام تعویض است. مظفری ترجمه دقیق این قانون را به شرح زیر می‌داند:

از این پس در زمان تعویض بازیکن، بازیکنی که داخل زمین است باید از نزدیک ترین خط طولی و یا خط عرضی زمین مسابقه را ترک کند و دیگر نیاز نیست به سمت خط میانی و محلی که بازیکن جانشین و داور چهارم هستند برود.(مگر اینکه داور به او دستور دیگری دهد)

بازیکنی که از زمین خارج می‌شود باید سریعا خود را به نیمکت تیم و یا به رختکن برساند تا از بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود.
بازیکنی که با عملکرد خود به روح این قانون خدشه ای وارد کند باید اخطار بگیرد.

تغییرات در این قانون باعث خواهد شد که دیگر شاهد اتلاف وقت در زمان تعویض توسط بازیکنی که باید از زمین مسابقه خارج شود نباشیم و مسائل حاشیه ای در این مورد کمتر شود.

پنالتی زن مصدوم!

تا به امروز قانون در مورد بازیکنی که مصدوم می‌شد، نیاز به مداوا داشت و حق او بود که در زمین مداوا شود و نیاز به ترک زمین را نداشت چنین بود.

- دروازبان
- دروازبان و بازیکنی که با هم در یک صحنه مصدوم می شدند.
- بازیکنانی که از یک تیم در یک صحنه بهم برخورد می کردند و مصدوم می شدند.

-بازیکنی که دچار مصدومیت شدید می شد.
- بازیکنی که توسط بازیکن تیم مقابل مصدوم‌ می شد و بازیکن خطا کار با کارت زرد و یا قرمز جریمه می شد.
در تغییرات جدید قانونگذار یک بند به این موارد اضافه کرده است:
اگر داور اعلام ضربه پنالتی کرد و بازیکن مهاجمی که در این صحنه مصدوم شده، خودش زننده ضربه پنالتی باشد می تواند در زمین مسابقه مداوا شود و نیاز ندارد زمین را ترک‌ کند.

شرایط جدید دراپ بال!

این تغییرات به خاطر مشکلاتی که در زمان دراپ بال بوجود می آمده شکل گرفته است. (مثل زمانی که‌ بازیکنی مصدوم می شد، داور بازی را قطع می کرد و بازیکن‌ تیم مقابل توپ‌ را به تیمی که صاحب توپ بود بر نمی گرداند)در تغییرات جدید این مشکل حل شده است.

اگر توپ در محوطه جریمه باشد و یا آخرین محل لمس توپ‌ توسط بازیکن داخل محوطه جریمه بوده باشد دراپ بال فقط برای دروازبان تیم مدافع به تنهایی انداخته می شود. سایر بازیکنان، چه مدافع چه مهاجم باید 4 متر از این محل فاصله داشته باشند.

گلزنی داور/توپ در بازی و یا خارج از بازی

در صورتی که در حین بازی توپ با داور و یا مقام رسمی مسابقه (مانند کمک داوران) تماس پیدا کند و یکی از سه موارد  زیر رخ دهد:
-مالکیت توپ عوض شود،
-حمله توسط تیم مقابل شروع شود،
- توپ بعد از برخورد با داور وارد دروازه شود،

بازی قطع می‌شود و با دراپ بال از محل برخورد با داور و فقط با حضور یک‌ بازیکن از تیمی که آخرین بار به توپ ضربه است ادامه پیدا می‌کند. بقیه بازیکنان چه از تیم مدافع چه از تیم مهاجم باید 4 متر از محل دراپ بال فاصله داشته باشند.

لازم به ذکر است که فقط در این شرایط بازی قطع می شود و اگر توپ به داور برخورد کرد و یکی از این سه شرایط رخ نداد بازی ادامه پیدا خواهد کرد.

یک پای دروازه بان روی خط دروازه

قانون دیگری در بحث پنالتی اجرایی خواهد شد، مربوط به محل قرار گرفتن دروازه بان است. در هنگام زده شدن ضربه پنالتی حتما باید یک پای دروازه بان روی خط دروازه باشد و در غیراینصورت داور که دیگر حواسش فقط به دروازه بان است و دغدغه ای بابت ورود بازیکنان به داخل محوطه ندارد، باید ضربه را تکرار کند.

هر هندی برای مهاجم خطا است

یکی از مواردی که همواره در فوتبال بر سر آن بحث بوده برخورد توپ با دست بازیکنان است. در گذشته اینطور بود که در صورتی که توپ به دست بازیکن مهاجم برخورد کند و تغییر مسیر بدهد، آن خطای هند است و در سایر موارد خطا تشخیص داده نمی شود اما با قوانین جدید هر برخورد توپ با دست خطای هند تلقی می شود. بر این اساس اگر در محوطه جریمه توپ در هر شرایطی به دست بازیکن مهاجم برخورد کند خطا است و اگر گل به وسیله دست یا بازو حتی به صورت اتفاقی و تصادفی زده شود، مردود است. این قوانین البته شامل مدافعان نمی‌شود و اگر در محوطه جریمه توپ به دست مدافع برخورد کرد بنا به ملاحظات پنالتی اعلام می شود.

حضور مهاجم در دیوار دفاعی ممنوع

یکی از اتفاقاتی که باعث ایجاد درگیری بازیکنان هنگام زده شدن ضربات ایستگاهی می شد، قرار گرفتن مهاجم در دیوار دفاعی بود. حالا اما کمیته داوران فیفا قصد دارد با قانون جدید از این تنش ها بکاهد. بنابر قانون جدید  از این پس هیچ بازیکنی از تیم مهاجم اجازه حضور در دیواره دفاعی حریف را ندارد و بازیکنان مهاجم باید حداقل 1متر از دیوار دفاعی فاصله داشته باشند.

کارت زرد و قرمز برای کادرفنی

اعتراض اعضای کادرفنی تیم ها از روی نیمکت در فوتبال باب شده و برای جلوگیری از این اتفاق قانون پیشتر اینگونه بود که داور می توانست با اشاره دست هر یک از اعضای نیمکت را به بیرون از زمین هدایت و به عبارت بهتر او را اخراج کند. حالا اما داور مجاز شده تا هر یک از اعضای کادرفنی تیم ها را با نشان دادن کارت زرد یا قرمز جریمه کند. جالب اینکه استفاده چند باره از کارت های زرد با توجه به قوانین داخلی هرکشور برای اعضای کادرفنی نیز مثل بازیکنان محرومیت در پی خواهد داشت.

بازیسازی از عقب زمین

یکی از مواردی که در گذشته وجود داشت، مربوط به شروع مجدد دروازه بان ها بود. در قانون قبلی اینطور بود که دروازه بان یا مدافع هنگام شروع بازی از کنار دروازه باید حتما توپ را به فردی که بیرون از محوطه جریمه حضور داشت پاس بدهند و توپ از محوطه با اولین پاس خارج شود که این مساله سبب می شد گلرها ترجیح بدهند زیر توپ بزنند و بلند توپ را ارسال کنند. حالا اما فیفا برای جذاب تر شدن مسابقات و اینکه بازیسازی از عقب زمین نیز صورت بگیرد این قانون را برداشته و بازیکنی که از کنار دروازه بازی را شروع می کند می تواند به فرد دیگری در داخل محوطه نیز پاس بدهد.


نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
تلفن :
نمایش داده نمی‌شود
وبگاه‌ :
متن :
 

امتیاز هواداران به بازیکنان مس در بازی با شهرراز