شماره‌ی خبر : ‌2444 | تعداد بازدید : 2672
یکشنبه 26 آذر ماه 1396 ساعت 11:28

گزارشی از ساخت اماکن ورزشی از سوی شرکت مس/دوی استقامت در میدانِ تحقق عدالت ورزشی

در گفت‌وگو با «ناصر شهبازی» مجری پروژه‌های ورزشی شرکت مس، روند اقدامات انجام‌شده در رابطه با ساخت اماکن ورزشی، چه در حوزۀ ورزش همگانی و چه مجموعه‌های ورزشی بزرگ، بررسی شد.

گزارشی از ساخت اماکن ورزشی از سوی شرکت مس/دوی استقامت در میدانِ تحقق عدالت ورزشی

شرکت ملی صنایع مس ایران در این سال‌ها بنا بر مسئولیت اجتماعی خود، به ساخت‌وساز اماکن ورزشی در مناطقی از کشور پرداخته است. «ناصر شهبازی» مجری پروژه‌های ورزشی شرکت مس، در گفت‌وگو با مجله «عصر مس» از روند اقدامات انجام‌شده در این زمینه گفته است.

در سال‌هایی که بحث ساخت‌وساز اماکن ورزشی، چه برای انجام مسابقات حرفه‌ای و بین‌المللی و چه برای ورزش همگانی، با یک افت محسوس در کشور مواجه شده و در پی آن، تندرستی روحی و جسمی مردم کشور به‌خصوص نسل جوان در معرض خطر قرار گرفته است، شرکت ملی صنایع مس ایران در این زمینه وارد گود شده و بنا بر مسئولیت اجتماعی خود، به ساخت‌وساز اماکن ورزشی در مناطقی از کشور پرداخته است.
در گفت‌وگو با «ناصر شهبازی» مجری پروژه‌های ورزشی شرکت مس، روند اقدامات انجام‌شده در رابطه با ساخت اماکن ورزشی، چه در حوزۀ ورزش همگانی و چه مجموعه‌های ورزشی بزرگ، بررسی شد.

 

    قبل از هر سؤالی در رابطه با ساخت‌وسازهای ورزشی شرکت مس، شاید این موضوع مطرح شود که اصلاً چرا شرکت مس به حوزۀ ساخت اماکن ورزشی وارد شده و چه نگاه و تفکری سبب می‌شود که این شرکت صنعتی-معدنی در حوزۀ ورزش سرمایه‌گذاری کند؟

من سال‌ها در حوزۀ مدیریت ورزشی هم فعالیت داشته‌ام؛ مثل تجربۀ مدیریت تربیت بدنی استان البرز و فعالیت در فدراسیون‌های مختلف؛ بنایراین، می‌توانم از زاویۀ مدیریتی ورزش به این سؤال پاسخ بدهم. به نظر من، اقداماتی که شرکت مس در حوزۀ ساخت اماکن ورزشی انجام می‌دهد، یک نعمت بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. من نه به‌عنوان عضوی از بدنۀ شرکت مس، که به‌عنوان فردی که در مدیریت ورزش کشور حضور داشته‌ام، باید صراحتاً عنوان کنم که حضور تیم فکری مدیریت فعلی شرکت مس که به این نتیجه می‌رسد وارد حوزۀ ساخت‌وساز در ورزش کشور شود، باید بسیار قدر دانسته شود... صحبت من از این‌روست که کمبود سرانۀ فضای ورزشی در کشور و به‌خصوص در نقاط محروم، یکی از مشکلات بزرگ اجتماعی ماست که تبعات سنگین خاص خودش را دارد. بنده در ادامه، آمار ساخت‌وسازهای انجام‌شده در حوزۀ ورزش و در مناطق محروم را عرض خواهم کرد، ولی پیش از آن برای شخص من جای خوش‌بختی داشت که با تفکر باز شرکت مس در رابطه با این موضوع، موفق شدیم در مناطقِ بعضاً بسیار محروم، امکاناتی را به‌وجود بیاوریم که حتی می‌تواند در ساختن یک نسل مؤثر باشد. ما در خیلی از این مناطق، در حالی‌که هنوز پروژه را به پایان نرسانده بودیم، شور و هیجان را در بین مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان می‌دیدیم که در زمان کار ساخت، به پروژه سر می‌زدند و برای راه‌اندازی آن لحظه‌شماری می‌کردند. خب، شما می‌توانید خیلی راحت به این نتیجه برسید که همین افراد جوان در صورت نبودِ این پروژه‌ها می‌توانند در این نقاط که هیچ امکانات رفاهی و تفریحی ندارد، رو به خیلی مسائل دیگر بیاورند. جدا از این بحث فرهنگی، مشکلات در زمینۀ اصلاح بدنی و استخوانی و همچنین مشکلات فیزیکی، به‌نوعی در بین مردم ما بیداد می‌کند و این موضوع به‌خصوص در نقاط دوردست، بیشتر به چشم می‌خورد. برای رفع این مشکلات نیز باید امکانات ورزشی برای مردم فراهم شود... از همین‌روست که حضور نهادهایی که به بحث سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز اماکن ورزشی روی می‌آورند، غنیمت بزرگی است و باید به شکل شایسته‌ای هم مطرح شود تا دیگر نهادهای اقتصادی بزرگ نیز با توجه به مسئولیت اجتماعی خود، نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند.

    شاید خیلی‌ها ساخت‌وساز شرکت مس در حوزۀ ورزش را منوط به استادیوم‌های بزرگ در حال ساخت در استان کرمان بدانند... به ساخت‌وساز در مناطق محروم اشاره کردید. لطفاً دربارۀ این پروژه‌ها توضیح دهید.

در کنار ساخت مجموعه‌های ورزشی بزرگ ما که در ادامه دربارۀ آن‌ها نیز توضیح خواهم داد، در دو سال گذشته، سیاست جدیدی برای وارد شدن شرکت مس به بحث ساخت‌وساز اماکن ورزشی تعریف شد که آن، ساخت یا تجهیز اماکن ورزشی زودبازده و به‌نوعی عمومی‌تر برای مردم است تا بیشتر در اختیار ورزش همگانی قرار بگیرند. این سیاست، بر دو مبنای ساخت زمین‌های روباز ورزشی در ابعاد 44 در 24 متر با چمن مصنوعی و یا تجهیز و اتمام سالن‌های ورزشی نیمه‌کاره بود که هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، اولویت ساخت این اماکن برای مناطق محروم در نظر گرفته شد. ما برای ساخت و تکمیل این پروژه‌ها که تعداد آن‌ها 15تاست البته در بعضی موارد مشارکت شهرداری‌های مناطق را هم در کنار خود داشته‌ایم تا بعضاً پروژه‌هایی که چندین سال ناتمام مانده بود، به مرحلۀ افتتاح برسد و پس از ساخت این پروژه‌ها، آن‌ها را تحویل تربیت‌بدنی مناطق بدهیم. در همین راستا، در شهریورماه امسال بود که دو زمین چمن مصنوعی (فوتسال روباز) را در دو منطقۀ ورزقان و روستای دیزج‌ملک از توابع استان آذربایجان شرقی افتتاح کردیم. پیش از این و در سال گذشته، زمین‌های مشابهی را تحویل دادیم که آن‌ها نیز در مناطقی محروم بودند مثل روستای خرسند شهربابک، خاتون‌آباد شهربابک با ساخت دو زمین، گلزار بردسیر، نجف‌شهر سیرجان که منطقه‌ای بسیار محروم بود و ما در کنار ساختمان‌های مسکن مهر مجموعۀ ورزشی آن‌ها را به اتمام رساندیم و همچنین، در منطقۀ انار استان کرمان؛ این‌ها همگی از نقاطی بودند که زمین‌های ورزشی همگانی آن‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت مس ساخته و تحویل داده شد. در همین زمینه، سه سالن ورزشی نیز با سرمایه‌گذاری شرکت مس کف‌پوش شد تا در اختیار مردم قرار گیرد که این سالن‌ها در مناطق محمودشهر و خواجوشهر سیرجان و هنرستان شرکت مس در پاریز بود.

    آیا پروژه‌های دیگری هم از این دست داریم که هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری شرکت مس در مناطق روستایی و شهری در دست ساخت باشند؟ اگر داریم، چه زمانی آمادۀ تحویل می‌شوند؟

بله، هم‌اکنون مشغول تکمیل سالن سرپوشیدۀ منطقۀ استبرقۀ شهربابک هستیم که 50درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در نیمۀ دوم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین، سالنی که ده‌ها سال اسکلت آن در منطقۀ پاریز زده شده بود ولی پیشرفت فیزیکی نداشت، توسط باشگاه مس پاریز تحویل گرفته شد تا تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و در مقابل، استفاده از این سالن به مدت 15سال در اختیار این باشگاه باشد. این مجموعۀ ورزشی، بسیار کامل و پیشرفته است. همچنین، کار ساخت سکوهای یک ورزشگاه دیگر نیز در منطقۀ انار با مشارکت شرکت مس در حال انجام است. در منطقۀ گراغ زاهدان هم، کار ساخت چمن مصنوعی و فنس‌کشی این زمین ورزشی در حال انجام است و در منطقۀ ناصرین شهربابک نیز به صورت مشارکتی، یک سالن ورزشی در حال ساخت است که مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

    به توجه نشان دادن مردم نسبت به اجرای پروژه‌ها اشاره‌ای کردید. بازخوردها از ساخت این مجموعه‌ها در مناطق مختلف چگونه بوده است؟ آیا این سیاست و رویکرد در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت؟

بازخوردها بسیار مثبت بوده و همان‌گونه که گفتم، مردم و به‌خصوص جوانان از این پروژه‌ها بسیار استقبال کرده‌اند و مسئولان و مقامات محلی هم، از انجام اقدامات بسیار خرسندند و بارها تقدیر و تشکر خود را از شرکت مس به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌هایش اعلام کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که نام مس در همۀ این مناطق، جایگاه ویژه‌ای در دل‌های مردم پیدا کرده است. من فکر می‌کنم شرکت در بُعد مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه، نمرۀ خوبی از مردم دریافت کرده است.
در رابطه با تداوم این سیاست نیز، با مساعدت و تفکر بازی که مدیریت ارشد شرکت مس و همچنین کمیتۀ راهبردی فرهنگ و ورزش شرکت مس دارند، باید بگویم که بله؛ این دست اقدامات تداوم خواهد داشت و ما مشغول مکان‌یابی در مناطق محروم به‌خصوص در استان‌هایی که کارخانه‌های شرکت مس در آن‌ها قرار دارد، هستیم تا این دست پروژه‌های زودبازده ورزشی برای مردم تعریف و اجرا شوند.

    به‌طور کلی این پروژه‌ها با چه اعتباری ساخته و یا در حال ساخت هستند؟

در سال 96 نزدیک به دو میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تجهیز اماکنی که نام بردم، هزینه شده است که منتظر تصویب و اعلام اعتبارات بعدی برای انجام کارهای آینده هستیم.

    در کنار این پروژه‌ها، بحث سه مجموعۀ بزرگ در حال ساخت ورزشی مس در شهرهای کرمان، رفسنجان و شهربابک همچنان داغ است و خیلی از مردم این شهرها منتظر اتمام و افتتاح این ورزشگاه‌های بزرگ هستند. از مجموعۀ 03هزار نفری کرمان شروع کنیم؛ در حال حاضر، چالش عمده بر سر راه تکمیل این پروژه چیست؟

مجموعۀ ورزشی کرمان برای تکمیل کاسۀ اصلی خود، به‌دلیل اقداماتی که در سال‌های گذشته بر روی آن انجام گرفته بود با مشکل فنی روبه‌رو شده بود که هرچند این مسأله برای چندین سال در ساخت مجموعه موانع زیادی ایجاد کرد، اما خوش‌بختانه در حال برطرف شدن است و مشکلات فنی مهندسی و همچنین حقوقی آن مرتفع شده و در حال حل نهایی آن هستیم.
در رابطه با مکان پروژه نیز، مسألۀ حقوقی‌ای وجود دارد که مالکیت معارضی برای مکان این مجموعه مدعی شده است که البته این موضوع نیز در حال بررسی و رفع کامل است. البته برای این موضوع لازم است مقامات محلی شهر کرمان نیز وارد شوند تا موضوع هرچه سریع‌تر رفع شود.
و در نهایت، بحث اعتباری برای تکمیل این مجموعه باقی می‌ماند که با مساعدت مدیریت عامل شرکت مس و همچنین پیگیری‌های کمیتۀ راهبردی ورزش، این اعتبارات هم در حال بررسی و تامین است.

    امکان اعلام زمان برای افتتاح این پروژه وجود دارد؟

در صورت تامین شدن اعتبارات و هزینه‌ها برای مراحل باقی‌ماندۀ ساخت، این امکان را داریم که در سال 97 فاز اول مجموعه را به افتتاح برسانیم. البته باید تاکید کنم که در دو سال گذشته، چهار زمین تمرینی با استانداردهای لازم در مجموعۀ کرمان به افتتاح رسیده که در حال استفاده برای باشگاه و مردم کرمان است.

    در پروژۀ رفسنجان، وضع از چه قرار است؟

در رفسنجان، ورزشگاه 10هزارنفری اصلی مجموعه که 67درصد پیشرفت فیزیکی داشته، با مشکلاتی روبه‌روست که مشکل اصلی آن کمبود آب برای پرورش زمین چمن طبیعی آن است.

    یعنی این احتمال وجود دارد که زمین چمن رفسنجان را در صورت تامین نشدن منابع آب، به صورت مصنوعی احداث کنید؟

این طرحی است که ما به‌عنوان گزینۀ دوم در نظر داریم. هرچند فیفا بازی بر روی چمن مصنوعی را تایید کرده است، اما به ‌هر صورت کیفیت چمن طبیعی بیشتر مطلوب جامعۀ فوتبال و ورزش است و ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که این چمن را با مساعدت مسئولان شهری و تامین آب، به صورت طبیعی کشت کنیم. البته، منتظر تامین اعتبارات این پروژه هم هستیم تا روند ساخت را تسریع کنیم.
در رابطه با ورزشگاه مس رفسنجان، زمین تمرینی آن تبدیل به زمین مسابقه شد و اتفاقاً پروژۀ کاملی هم شده که میزبان بازی‌های مس رفسنجان هم شده است و این، اتفاق خوبی در ورزش مس محسوب می‌شود.
این شاید یک توفیق اجباری برای ما بود. در حالی‌که ما فقط قصدمان ساخت یک زمین تمرینی در کنار مجموعۀ اصلی رفسنجان بود، با خراب شدن ورزشگاه تختی رفسنجان و به‌سازی آن توسط تربیت بدنی این شهر، باشگاه مس رفسنجان عملاً استادیومی برای میزبانی بازی‌های خود در لیگ یک نداشت. از همین‌رو بود که ما این زمین تمرینی را استانداردسازی کردیم تا شرایط میزبانی لیگ یک را پیدا کند. در حال حاضر این ورزشگاه با 2هزار نفر گنجایش، استانداردهای لازم ای‌اف‌سی را حتی برای میزبانی بازی‌های بین‌المللی دارد و امسال نیز با تکمیل محیط پیرامونی ورزشگاه، شرایط میزبانی تیم مس رفسنجان در این ورزشگاه بسیار هم بهتر شده است تا مس رفسنجان در ورزشگاه خانگی مس میزبان بازی‌هایش باشد. امکانات این ورزشگاه در زمینۀ رختکن، جایگاه ویژه‌ و سکوی تماشاگران کامل است و رفسنجان مشکلی برای میزبانی بازی‌های خود ندارد.

    و در رابطه با استادیوم شهربابک چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد؟

این ورزشگاه 10هزار نفری، نقشه و شمایلی مشابهِ ورزشگاه رفسنجان دارد. ما برای تکمیل این پروژه البته مشکلات کمتری داریم، ولی در این مجموعه نیز مشکلات حقوقی پیرامون مالکیت زمین ورزشگاه هست و همچنین، تامین نور این مجموعه با مشکلاتی روبه‌روست که باید مقامات این شهر نیز برای حل آن وارد شوند تا با مساعدت آن‌ها و همچنین تامین اعتبارات لازم، 35درصد باقی‌مانده از ساخت این ورزشگاه هم به اتمام برسد.

    موضوع دیگری که مطرح است، بحث نگه‌داری این مجموعه‌هاست... قرار است این پروژه‌ها توسط خود باشگاه‌ها اداره شوند یا طرح دیگری برای این موضوع وجود دارد؟

ببینید؛ بحث نگه‌داری اماکن ورزشی، یک کار فوق‌العاده تخصصی و انرژی‌بر است که با توجه به فعالیت‌های فشردۀ باشگاه‌های ورزشی برای تیم‌داری و مدیریت آن‌ها، احساس می‌کنیم شاید بهتر باشد یک مدیریت واحد کار نگه‌داری و مراقبت از مجموعه‌ها را برعهده بگیرد و به صورت تخصصی از پروژه‌ها نگه‌داری کند تا این مجموعه‌ها پس از ساخت و افتتاح، به بهترین شکل ممکن حفظ شوند و کمترین استهلاک را داشته باشند.

(برای دیدن گزارش تصویری اماکن ورزشی ساخته‌شده به‌اهتمام شرکت مس، روی این لینک کلیک کنید.)

فایل ضمیمه
جهت دریافت فایل ضمیمه بر روی اینجا کلیک کنید


نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
تلفن :
نمایش داده نمی‌شود
وبگاه‌ :
متن :
 

امتیاز هواداران مس به بازیکنان مس در بازی با شهرداری آستارا