باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت‌مس‌کرمان
Sanat Mes Kerman F.C.
تاریخ روز
جمعه 31 فروردین ماه 1403 ساعت 06:56:45
نوع قلم :‌   اندازه‌ی قلم :‌

و داستان این تلاش می تواند همچنان ادامه داشته باشد/قصه مسی که برای شایستگی خود جنگید

چهارشنبه 5 شهریور ماه 1399 ساعت 11:51

کلاغ قصه مس در فصل 98-99 هرچند به خانه لیگ برتر نرسید و در آخرین گام، تنها یک بیت گل برای حماسه سازی کم آورد اما داستان این فصل، قصه تیمی بود که از همیشه خود در سال های اخیر بهتر بود و حکایت عجیبش از ابتدای فصل تا هفته آخر، قصه ای قابل توجه خواهد بود که نمی توان به سادگی بررویش چشم بست.

هرچند نحوه نرسیدن مس به لیگ برتر در این فصل یک حسرت بزرگ بود اما تجربه ای که همه اهالی کوچه مس کرمان از قصه این فصل تیم خود آموختند، این بود که با کمی صبر و اعتماد بیشتر... اتحادی واقعی تر... و تلاشی که همه در آن نیرو بگذارند، می توان مسیر این کوچه بن بست به لیگ برتر را بالاخره باز کرد...

قصه مس این فصل کرمان به طور رسمی از روز شنبه 26 مرداد 1398 در شیراز آغاز شد... در روزهایی که مجتبی حسینی سرمربی مس کرمان بنا به اتفاقات سال قبل خود در مس کرمان، هنوز بیشتر از آنکه با عملکرد فنی خود شناسه شود، با حواشی اتفاقات آن سال سنگ محک می خورد و حضور جمعی از بازیکنان کمتر شناخته شده در تیم مس کرمان، زمینه را برای انتقادهای تند و البته حواشی که در آن زمان هنوز قابل ارزیابی نبود باز می کرد... از دل این آتش فقط یک باخت سنگین سه بر یک در شیراز برابر قشقایی کافی بود تا حجم آتش بر تن مس بیشتر شود و گل زودهنگام یاسر فیضی در شیراز نتواند سایه ای برای خنک کردن مس در آن روزها فراهم کند.

در هفته دوم کار برای مس در آستانه گره بیشتری هم بود... بازی به دقایق آخر خود رسیده بود و مس برابر رایکا در کرمان نتوانسته بود به خواسته خود در گلزنی برسد... در حالی که همه آماده سوختن بیشتر این مس بودند اما پنالتی که بزرگ در دقیقه 89 گرفت و گلی که رشیدفرخی در این دقیقه زد هرچند مانع افزایش دمای بدن مس شد اما اخم ها را نیز همچنان برای این تیم گره زده باقی گذاشت.

هفته سوم مس به سیرجان رفت... یک تفاوت عمده در بازی مس به چشم می خورد و آن بهتر شدن روند بازی این تیم برابر آرمان گهر بود...در روزی که اولین ناداروی سنگین در این فصل برای مس رقم خورد و پنالتی ساده ای علیه مس گرفته شد و در آن سو پنالتی واضح تر به سود مس اعلام نگردید... اما شاگردان حسینی بازی یک بر صفر باخته را با گل های رشیدفرخی و فیضی دو بر یک پیش افتادند اما تیم حسینی هنوز به طور کامل از تنور درنیامده بود تا در نهایت این بازی دو بر دو شود تا جایگاه مس در جدول همچنان اخم ها را در هم نگه دارد.

هفته چهارم دمای مس در کرمان آنقدر بالا رفت که با شکست سنگین 4بر2 برابر سرخ پوشان تن مس نیز کاملا سرخ شود... مس دو بار با گل های رشیدفرخی و امیری قصد فرار از شکست را داشت اما پاهای مس به شدت لرزان بود و تحلیل هایی که حکایت از خداحافظی حسینی با مس در پایان هفته هفتم حکایت داشت، در پایان این بازی بیش از همیشه خود را نمایان می کرد.

هفته پنجم و بازی برابر داماش در رشت... وضعیت مس بنا به نتایج قبلی کاملا دولت مستعجل بود و شایعات و حواشی کاملا دست تنبیه خود را به سر مس کرمان می زد... مس نیاز داشت که جایگاه خود را برای فرار از دست این حواشی حتی در بازی خارج از خانه ارتقا دهد و اتفاقا با پنالتی که برای مس در دقایق پایانی بازی با داماش در رشت رقم خورد، فراهم گردید اما این پنالتی گل نشد تا هرچند مس برنده این بازی نباشد اما مشخص شود که این تیم می تواند کم کم کار را در بازی های خود در بیاورد.

هفته ششم مس به کرمان بازگشت و این بار برای اینکه از اتفاقات بد خیلی زود فرار کند برابر ملوان به سرعت زمینه پیروزی خود را فراهم کرد و با گل های قنبری، شنانی و بزرگ به پیروزی خوب 3بر1 برابر انزلی چی ها دست یافت تا پس از مدت ها یک نفس راحت در کرمان کشیده شود.

در هفته هفتم مس همچنان با قرار داشتن در رده یازدهم یک تیم میان جدولی رو به پائین محسوب می شد که هیچ امیدی از بابت صعود به خود فراهم نکرده بود و این در حالی بود که در این هفته به مصاف تیم صدرجدولی خوشه طلایی در کرمان می رفت... روند پیشرفت بازی مس همچنان محسوس بود و حتی اگر داور پنالتی واضح مس در این بازی را اعلام می کرد این پیشرفت در جدول هم محسوس تر می شد اما در نهایت بازی بدون گل مساوی به پایان رسید تا همچنان این رتبه مس باشد که حکم به تداوم اخم و ناامیدی به این تیم دهد.

در هفته هشتم مس همچنان به مصاف تیم های بالای جدول در آن مقطع فصل می رفت و این بار به مصاف گل ریحان در کرج رفت... در حالی که خیلی ها تصور می کردند مس به راحتی این بازی را واگذار می کند اما گل حسین شنانی سبب شد که مس با یک امتیاز از این شهر خارج شود و البته هنوز جای امیدواری و ادامه کار را برای کادر فنی تیم باز بگذارد.

در میان هفته هشتم و نهم مس در جبهه ای دیگر کاری کرد کارستان و در مسابقات جام حذفی در اصفهان ذوب آهن را با نتیجه 4بر2 شکست داد تا با حذف این تیم لیگ برتری و البته بازی فوق العاده ای که در این دیدار انجام داد، به طور کلی نگرش ها را نسبت به خود عوض کند اما پس از این بازی و در بازی های لیگ یک داستان مس همچنان قرار بود بر پاشنه سیاهی بچرخد و این بار مس در کرمان با یک گل مغلوب سپاسی شد تا بازهم آسمان این تیم ابری و سیاه شود.

در حالی که هفته دهم موعد ال مسینو در رفسنجان بود، خیلی ها حتی نام جانشین حسینی را هم به وضوح اعلام می کردند و به نظر می رسید یک گام اشتباه دیگر می تواند مس را به شدت آبستن اتفاقات کند... مس در رفسنجان برابر مس این شهر با گل رشیدفرخی به تساوی یک بر یک می رسد تا هرچند مس کرمان همچنان در رده نامطلوب یازدهم باشد اما اعتماد مدیریت باشگاه با همه فشارها به کادر فنی را باقی گذاشت ضمن اینکه بازی های مس نیز از نظر فنی همچنان به نحوی بود که اهالی فوتبال را امیدوار به درآمدن کار تیم مجتبی حسینی در یکی از همین هفته های پیش رو کند.

سرانجام فنر شایسته های مس کرمان در هفته یازدهم آزاد شد... مس در کرمان با گل های حیدری و شنانی دو بر یک بادران را در کرمان شکست داد تا هرچند رتبه مس در جدول تغییری نکند اما بوی خوش از تیم مس به مشام کرمانی ها با همین پیروزی بلند شود.

مس در حالی در هفته یازدهم در ارومیه برابر نود به تساوی یک بر یک رسید که برخورد زشت عوامل تیم نود با مس در شهر ارومیه همه زمینه سازی های حاشیه ای برای شکست این تیم را ترتیب داده بود. با وجود این میزبانی زشت و ناداوری این بازی در عدم اخراج دروازه بان نود و پنالتی مضحکی که علیه مس در این بازی اعلام شد، گل حسین شنانی یک امتیاز با ارزش را از این زمین سخت به حساب مس ریخت تا این یک امتیاز بدون هیچ اغماضی در مسیر پیشرفت مس ثبت شود و مس را تا رده نهم بالا بکشد.

مس کاملا از شکست های ابتدای فصل فاصله گرفته بود و پس از تاب آوری برابر تیم های بالای جدول حالا به مقطعی از فصل رسیده بود که می بایست تمرین پیروزی کند... در هفته سیزدهم مس در کرمان با گل شروین بزرگ استقلال خوزستان را شکست می دهد تا روند محسوس پیشرفت مس چه در زمین بازی و چه در جدول کاملا محسوس باشد.

فنر مس که از چند هفته پیش باز شده بود و این تیم حالا با بازی های چشم نواز در زمین امتیاز کسب می کرد، به هفته چهاردهم و بازی در رشت برابر سپیدرود رسید... هیچکس انتظار نداشت که مس در این بازی آن هم در روزهایی که میزبانش در رده های خوب جدول قرار داشت، با گل های تهی دست، بزرگ و قنبری با نتیجه سه بر یک به پیروزی برسد به رده هفتم جدول برسد و اختلافش را با صدر جدول به عدد 7 برساند.

سومین پیروزی پیاپی مس در هفته پانزدهم برابر نیروی زمینی ثبت شد و گل های حیدری و رشیدفرخی برد دو بر یک مس در کرمان برابر این تیم را رقم زد تا هفته به هفته مقبولیت مس کرمان در روزهای های رو به پایان نیم فصل اول بیشتر اثبات شود و حاصل آن اعتماد روزهای سخت علنی تر گردد.

شاگردان مجتبی حسینی که کاملا بر پیروزی های خود اعتماد به نفس پیدا کرده بودند در هفته شانزدهم برابر آلومینیوم در اراک نیز به قصد پیروزی وارد شدند و در زمین بازی و به شکلی طبیعی به این مهم هم دست یافتند اما داور بازی در این مسابقه به طرزی مشکوک که هنوز علت آن مشخص نشده است، گل بزرگ را مردود اعلام کرد تا این بازی با تساوی بدون گل خاتمه یابد و البته روند امتیاز گیری مس همچنان ادامه داشته باشد.

در هفته آخر دور رفت، تیم علم و ادب تبریز به دلیل مشکلات مالی خود از سفر به کرمان سرباز زد تا بیشتر از اینکه مس را با نتیجه سه بر صفر حارج از زمین این مسابقه منتفع کند، زمینه را برای حاشیه سازی و متضرر کردن این تیم باز کند... در حالی که مس می توانست در این بازی تمرین گلزنی کند و با توجه به آمادگی فوق العاده ای که در این هفته ها داشت، تفاضل گل خود را در کرمان بهبود ببخشد، اما علم و ادب به کرمان نیامد تا مس در نهایت با سه امتیاز این بازی در پایان دور رفت از 17 بازی خود با 7 برد و 7 مساوی و 3 شکست و ثبت 28 امتیاز با 5 امتیاز فاصله نسبت به صدر جدول در رده پنجم جدول نیم فصل اول را به اتمام برساند.

دور برگشت برای مس در حالی آغاز شد که مس در اولین بازی نیم فصل دوم به دلیل مراسم تشیع پیکر سردار سلیمانی در کرمان، بازی خانگی خود برابر قشقایی را در سیرجان برگزار کرد و در ادامه روند پیروزی های خود، در این بازی نیز با گل مهرداد قنبری به پیروزی رسید تا با این سه امتیاز همچنان به بالای جدول حرکت کند...

در هفته نوزدهم اما زمان یک ضد حال دیگر برای کرمانی ها فرا رسید... در حالی که در روزهای سرد زمستانی و پر بارش بابل، زمین ورزشگاه این شهر در بدترین حالت خود قرار داشت، تیم مس نتوانست بازی های چند هفته اخیر خود را برابر رایکا انجام دهد و شکست یک بر صفر بی موقعی در بابل برابر رایکا پذیرفت.

مس که برای عقب نیافتادن از کورس بالای جدول نیاز حیاتی به پیروزی در بازی هفته بیستم برابر تیم سختکوش آرمان گهر داشت، در کرمان با گل دقایق پایانی شنانی به این مهم دست پیدا کرد تا موقعیت خود را در بالای جدول بازهم بازیابی کند و در رده ششم اما با اختلاف 5 امتیازی با صدر برای رسیدن به رده های بالا خط و نشان بکشد.

مس در هفته بیست و یکم یکی از بازی های سخت خود در تهران برابر تیم متحول شده سرخپوشان را برگزار کرد و در این بازی دشوار هم با گل های فیضی و رشیدفرخی همچنان امتیاز کسب کرد و یا تساوی دو بر دو روند کسب امتیاز خود را در بازی های بیرون از خانه ادامه داد.

در حالی که مسی ها هنوز از حاشیه سازی های عدم سفر علم و ادب به کرمان خلاص نشده بودند، داماش گیلان نیز در هفته بیست و دوم مسابقات برای نیامدن در کرمان برنامه ریخت و در حالی که تا لحظات آخر گمان میرفت این موضوع واقعی نباشد اما علی رغم اصرارهای مس برای سفر این تیم به کرمان، داماش دومین تیمی شد که در شرایط نا به سامان خود از نظر اقتصادی به کرمان سفر نکرد تا حالا سوژه برای حاشیه سازی رقیبان علیه مس کاملا در دسترس باشد.

پس از این بازی مس به انزلی رفت و بازهم اسیر یکی از مهمترین تصمیات غلط داوری در این فصل علیه خود شد و داور مسابقه با عدم اعلام پنالتی واضح برای مس در دقایق پایانی، مانع پیروزی مس در این بازی مهم شد تا این دیدار با تساوی بدون گل خاتمه یابد.

مس بلافاصله از انزلی راهی ساوه شد و در یک بازی بسیار مهم و سرنوشت ساز برابر خوشه طلایی در هفته بیست و چهارم در زمین حریف با گل قنبری به پیروزی رسید تا این سه امتیاز سرانجام مس را به رده دوم جدول برساند تا تیم شایسته مجتبی حسینی پس از همه آن روزهای دشوار، ثابت کند که به حق در این فصل شایستگی اعتماد برای صعود را داشته است و با رسیدن به این رتبه همه را به باور برای خود وادار بسازد.

یکشنبه چهارم اسفند و هفته بیست و پنجم لیگ یک...در حالی که نتایج مس سبب شده بود خون فوتبال در شهر کرمان بیشتر به جریان بی افتد، اتفاقی غیر فوتبالی چهره فوتبال در تمام دنیا را عوض کرد... در حالی که هواداران برای بازی این هفته مس در کرمان برابر گل ریحان برنامه ریخته بودند ناگهان اعلام شد به دلیل شیوع کرونا مسابقات بدون تماشاگر برگزار می شود...مس این بازی را هم با گل های جهان کهن و صفرزاده دو بر صفر می برد تا دیگر برای صعود رسما خط و نشان بکشد...

روز جمعه نهم اسفند هیچکس فکرش را نمی کرد که بازی مس در شیراز برابر سپاسی که با تساوی بدون گل خاتمه یافت، پس از اتمام خود تعطیلی به عظمت چهار ماه را ببیند... مس که در اوج آمادگی بود و امتیاز این هفته ها را یکی پس از دیگری با بازی های خوب به حساب خود می ریخت و به رده دوم جدول رسیده بود، با حمله کرونا مجبور به تعطیلی تیم خود تا چهار ماه بعد یعنی دهم تیر ماه سال بعد از آن شد...

در حالی که شمایل همه تیم ها از جمله مس پس از این تعطیلات بلند مدت کاملا تغییر کرده بود و چهره فوتبال نیز در دنیا با وجود این تعطیلی در کوران مسابقات خود متفاوت شده بود، مس در کرمان بعد از حجم عظیمی از تعطیلات میزبان مس رفسنجان صدرجدولی بود و در شبی که کاملا برای پیروزی شایستگی داشت در نهایت به تساوی صفر بر صفر رسید تا رده دوم خود را در جدول از دست بدهد.

مس برای عقب نماندن از کورس بالای جدول این بار در تهران بادران را در یک بازی بسیار مهم با گل های تهی دست و فیضی با نتیجه دو بر یک شکست داد تا جنگ مس برای صعود ادامه داشته باشد.

در هفته هایی که استرس در لیگ یک نفس ها را به شماره انداخته بود، در هفته بیست و نهم مسابقات، حکایت بازی مس رفسنجان در کرمان این بار برابر نود ارومیه تکرار شد و با گل نشدن موقعیت های مس، این بازی نیز بدون گل خاتمه یافت.

مس برای صعود و بازپس گرفتن رتبه دوم خود چاره ای نداشت که در اهواز و برابر تیم قوی آن روزهای استقلال خوزستان در هوای 45 درجه جان بگذارد و حتی با وجود اخراج ناحق بازیکن خود، به پیروزی برسد اما تلاش جانانه مسی ها در آن بازی به ثمر نشست و این تیم با گل فیضی سه امتیاز بزرگ را از این بازی استخراج کرد.

نفس تیم ها در بالای جدول برروی گردن یکدیگر بود و در این شرایط مس در کرمان میزبان سپیدرود بود... مس بازهم در کرمان موقعیت گل از دست می داد و تمرکز کامل در زمین خودی نداشت و هرچند با گل تهی دست یک بر صفر پیش بود اما پنالتی مشکوک و عجیبی که داور در دقیقه 90 علیه مس اعلام کرد همه چیز را برای پایان دادن به آرزوی های مس پیش از موعد فراهم کرد اما این پنالتی گل نشد و مس برای صعود در پایان این بازی زنده مانده بود.

بازهم یک بازی سخت در تهران و این بار برابر نیروی زمینی... مس برای این بازی هم جان گذاشت و بدون اینکه مثل رقیبان بالای جدولش در این هفته های سرنوشت ساز، لطف داوران در هدیه دادن پنالتی را به خود ببیند، صرفا با تلاش خود و با گل های قنبری و عسگری دو بر یک برد تا همه چیز به بازی رودروی مس و آلومینیوم در هفته بعد برسد...

هفته سی و سوم... جایی که سرنوشت مس کرمان رقم می خورد... هفته ای که قرار بود اوج شادمانی مسی های کرمان با تثبیت صعود باشد با شکست یک بر صفر برابر آلومینیوم به یکی از سیاه ترین روزهای مس کرمان بدل گشت... خیلی سخت اما سنگینی باخت این بازی همه زحمات مس در طول فصل را به چالش کشید...

و در نهایت هفته آخر...سیاهی بازی قبل رنگ خود را به این بازی هم تداوم داد... کارهای زشت بیرون از زمین نیز صعود را برای مس سخت تر می کرد... مس سه گل به علم و ادب در تبریز زد اما برای رسیدن به قله، آخرین گل را نچید تا عروسی به کوچه کرمانی ها نیاید و جواز صعود مس کرمان امضا نشود...

و این بود قصه تیمی که فصل را با داغی حاشیه های وحشتناک شروع کرد... اعتماد را با تلاشش به خود جلب کرد... شایستگی اش را پله به پله ثابت نمود و در نهایت در جایی که نمی بایست زمین خورد و تنها یک گام با گذشتن از خط پایان فاصله دید... تیمی که هرچند به طور حماسی در اذهان نمی ماند اما از جمله تیم های فوتبال شایسته مس کرمان در طول تاریخش لقب می گیرد... تیمی که پس از شش سال ثابت کرد مس کرمان می تواند حداقل تا هفته های پایانی صعود را برای خود ببیند و خیلی از سرفصل های موفقیت را برای ما یادآوری کرد...

لینک خبر‌ :: http://mes-fc.ir/news/?Id=75320