باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت‌مس‌کرمان
Sanat Mes Kerman F.C.
تاریخ روز
پنج‌شنبه 9 فروردین ماه 1403 ساعت 22:09:09
نوع قلم :‌   اندازه‌ی قلم :‌

لیگ برتر بسکتبال ایران تقویم ندارد!/خواب تابستانی زیر سبد!

دوشنبه 17 تیر ماه 1398 ساعت 10:53

با صعود تیم بسکتبال مس کرمان به رقابت های لیگ برتر بسکتبال کشور و شکسته شدن طلسم سیزده ساله حضور یک تیم از شهر کرمان در این رقابت ها، حالا هواداران بسکتبال مس و علاقه مندان به این رشته بیشتر پیگیر اخبار لیگ برتر بسکتبال هستند.

به گزارش روابط عمومی باشگاه مس؛ با وجود اینکه رقابت های لیگ برتر بسکتبال کشور سال ها برگزار می شود و در سال های گذشته کیفیت خوبی هم داشته است اما ظاهرا این رقابت ها به بی برنامگی دچار شده است.

خبرگزاری صدا و سیما در گزارشی از این  موضوع می گوید: فصل تابستان در بیشتر لیگ‌ها به نقل و انتقالات بازیکنان اختصاص دارد و لیگ بسکتبال ایران هم تا چند سال پیش، نقل و انتقالات تابستانی داشت؛ اما وضعیت تیم‌ها و دیر مشخص شدن شرایط لیگ باعث شده که نقل و انتقال بازیکنان دیرتر آغاز شود و ترکیب بیشتر تیم‌ها در فاصله کمتر از یک ماه و گاهی حتی شب قبل از لیگ تکمیل شود.

هواداران بسکتبال ایران به خوبی از برنامه‌های دقیق پیش فصل در لیگ‌های قدرتمندی مثل NBA باخبرند؛ اما لیگ بسکتبال ایران را باید با لیگ‌های همسایه مقایسه کرد که از نظر شرایط اقتصادی و مدیریتی به کشور ما نزدیکترند. لیگ بسکتبال لبنان را شاید بتوان به عنوان عادلانه‌ترین ملاک برای مقایسه با لیگ داخلی ایران در نظر گرفت.

هر چند ثبات تیم‌های لبنانی هم متفاوت با لیگ کم ثبات بسکتبال ایران است و باشگاه‌های ریشه دار این کشور،​ سال‌های طولانی در لیگ باقی مانده اند. موضوع مورد توجه این گزارش در صفحات خبری بسکتبال لبنان به چشم می‌خورد، اینکه نقل و انتقال بازیکنان لبنانی از حدود یک هفته بعد از اتمام لیگ آغاز شده و باشگاه‌ها شروع به تمدید قرارداد با بازیکنان موردنظر خود برای فصل بعد کردند.

تیم‌های لبنانی حالا حتی جذب بازیکنان خارجی خود را برای فصل بعد آغاز کرده اند و آخرین خبر هم امضا قرارداد ویلی وارن بازیکن چند فصل قبل پتروشیمی بندرامام با الریاضی لبنان بود.

در مقابل، مسئولان کمیته مسابقات و داوران لیگ بسکتبال ایران،​ شهریور امسال را برای آغاز جلسات فصل آینده لیگ برتر تعیین کرده اند،​ یعنی تشکیل تیم‌ها و امضا قرارداد با بازیکنان در بهترین حالت با حدود پنج ماه فاصله نسبت به فصل قبل انجام می‌شود و تیم‌ها دوران پیش فصل کوتاهتری دارند.

مشکلات باشگاه‌ها

تشکیل جلسه اولیه لیگ هم در سال‌های گذشته، کمکی به منظم کردن برنامه پیش فصل لیگ نکرد، همچنین وضعیت باشگاه‌های لیگ برتری بسکتبال معمولا دیر مشخص می‌شود؛ اما اقدام فدراسیون برای اعلام آمادگی تیم‌ها به نحوی به تشکیل تیم‌ها سرعت می‌بخشد.

هادی عامری سرپرست فصل قبل شیمیدر که سال‌ها سرپرستی تیم دانشگاه آزاد را هم برعهده داشت، در این باره می‌گوید: برخی باشگاه‌ها حرفه‌ای و با بودجه مشخص هستند که زودتر تکلیف تیم خود را روشن می‌کنند؛ اما اکثر تیم‌ها اینطور نیستند. تجربه‌ای که ما در این سال‌ها داشتیم به این شکل بود که باشگاه‌ها تا زمان ارسال نامه فدراسیون،​ اقدامات خود را برای تشکیل تیم شروع نمی‌کردند.

جالب اینجاست که در فصل‌های اخیر حتی قهرمانی و نایب قهرمانی تیم‌ها هم کمکی به تصمیم گیری مدیران آن‌ها نمی‌کرد و برای مثال پارسال وضعیت شهرداری تبریز به عنوان مدافع قهرمانی لیگ تا شروع فصل جدید مشخص نبود. تبریزی‌ها سه هفته بعد از آغاز لیگ برتر برای ورود اعلام آمادگی کردند که با مخالفت فدراسیون مواجه شد.

حماد سامری سرمربی تیم نفت آبادان قهرمان فصل 97-98 لیگ برتر درباره وضعیت این تیم برای فصل جدید می‌گوید: من شخصا از تصمیمات باشگاه اطلاع ندارم؛ اما قبلا به این شکل بود که جلسه اولیه‌ای تشکیل می‌شد و تا زمان شروع لیگ چند جلسه دیگر برگزار می‌شد. به این ترتیب تیم‌ها هم با اعلام آمادگی در این جلسات به تکاپو انجام کار‌های فصل جدید می‌افتادند. وقتی این جلسات نباشد، ​ کار‌های تیم‌ها هم عقبتر می‌افتد.

تیم ملی و دیگر هیچ!

مسابقات ملی در فصل تابستان از سال‌های قبل، بیشترین انرژی و تمرکز مسئولان فدراسیون بسکتبال را می‌گرفت و امسال در آستانه جام جهانی 2019،​ این تمرکز شدت بیشتری گرفته است. هر چند بازیکنان اول تیم ملی،​ نگرانی خاصی از امضا قرارداد برای فصل بعد ندارند؛ اما در هر حال تکلیف بازیکنان تا قبل از جام جهانی مشخص نمی‌شود و ساز و کار منظمی برای پیش فصل لیگ ایران وجود ندارد.

پیام سیفی زاده که امسال جایگزین ورژ آبکاریان در کمیته مسابقات و داوران شده است،​ در پاسخ به اینکه چرا جلسات اولیه لیگ امسال انقدر دیر برگزار می‌شود؟ توضیح داد که پارسال هم جلسه اولیه‌ای 17 مرداد برای بررسی آیین نامه تشکیل شد، در حالی که امسال بار دیگر سراغ آیین نامه نمی‌روند و در صورت تشکیل جلسه در شهریور هم وضعیت فرقی با پارسال نخواهد داشت.

به گفته سیفی زاده امسال کمیته مسابقات قصد دارد جلسه‌ای برای آسیب شناسی فصل قبل لیگ برتر تا مرداد تشکیل دهد. از طرفی برگزاری جلسه ابتدایی لیگ در شهریور هم قطعی نیست و شاید زودتر برنامه ریزی شود.

لیگ بدون تقویم مشخص

مشکلات اقتصادی، وضعیت باشگاه‌ها و موانع دیگر قابل چشمپوشی نیست؛ اما جای خالی یک تقویم زمانی در بسکتبال به عنوان یکی از مهمترین رشته‌های ورزشی تیمی ایران به چشم می‌خورد. با همه مشکلات هم می‌توان با تقریب زمانی،​ یک تقویم مشخص سالانه برای بسکتبال تعیین کرد که برای مثال اعلام آمادگی تیم‌ها در تیر هر سال آغاز شود و نقل و انتقالات بازیکنان از مرداد قانونی باشد، زمانبندی شروع و پایان لیگ هم با توجه به شرایط جدید رقابت‌های ملی به شکل تقریبی مشخص شود.

بدون شک در یک یا دو سال ابتدایی، این روند هم با ایراداتی روبرو می‌شود؛ اما استمرار چنین تقویمی به تدریج نظم را به لیگ برتر بسکتبال بر می‌گرداند.

 

لینک خبر‌ :: http://mes-fc.ir/news/?Id=64058