باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت‌مس‌کرمان
Sanat Mes Kerman F.C.
تاریخ روز
شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 ساعت 07:10:37
نوع قلم :‌   اندازه‌ی قلم :‌

رویای VAR در لیگ دسته اول ایران!

دوشنبه 30 اردیبهشت ماه 1398 ساعت 12:13

در حالی که مشکلات داوری یکی از بحث های اصلی فوتبال ایران می باشد، بحث استفاده از کمک داور ویدیویی درفوتبال ایران بسیار داغ شده است.

به گزارش روابط عمومی باشگاه مس؛ این موضوع در حالی برای لیگ برتر ایران مطرح می شود که لیگ دسته اول کشور نیز رویایی این موضوع را در سر دارد و از آنجا که اشتباهات داوری لیگ یک که فقط دو تیم در آن جواز صعود به لیگ برتر را دریافت می کنند، به مراتب پرضررتر از لیگ برتر می باشد، حضور این سیستم در لیگ یک ضروری به نظر می رسد.

این در حالی است که اشتباهات داوری لیگ یک گاهی آنقدر ساده و پیش پاافتاده هستند که با کوچکترین بازبینی قابل حل و برگشت می باشند و به تبع آن ضرر تیم های لیگ یکی نیز از این اتفاق به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گفته مقامات فوتبال کشور ظاهرا قرار است برای سیستم کمک داور ویدیویی از دانش بومی استفاده شود که هزینه هایی به مراتب کمتر از سیستم خارجی آن دارد و از همین رو شاید رویای استفاده از وی ای آر نیز برای تیم های لیگ یکی امکان پذیر باشد که از دانش بومی آن در این رقابت ها نیز بهره برد.

داوود رفعتی رئیس دپارتمان داوری کشور در رابطه با استفاده از این سیستم در فوتبال ایران می گوید: روند آماده سازی سیستم VAR در حال انجام است و مهمترین بخش آموزش داوران است که زمان زیادی می برد. بزودی یک سیستم خریداری و در مرکز ملی فوتبال نصب خواهد شد. با توجه به هزینه بالای تجهیزات این تکنولوژی، ما هنوز امیدواریم که یک شرکت داخلی بتواند این سیستم را راه اندازی کند. ولی به هیچ عنوان از شرکت هوکای آلمان تجهیزات این سیستم خریداری نخواهد شد، چون مقرون به صرفه نیست.

وی افزود:  برای تایید تست های آنلاین طبق توافقی که با بورد بین المللی فیفا داشتیم. یکی از کارشناسان آسیایی مانند فرهاد از ازبکستان یا سوبخیدین از مالزی به ایران می آید و نیازی به کارشناسان اروپایی نیست. تمام تلاشمان را می کنیم تا با کمترین هزینه این سیستم را برای فصل جدید آماده کنیم. ما هنوز هم امیدواریم که یک شرکت داخلی هم بتواند همانند نمونه خارجی این سیستم را بسازد.

رئیس دپارتمان داوران در پایان با بیان این که VAR اشتباهات داوری را به صفر نمی رساند اعلام کرد: طبق آمار فیفا، صحت تصمیمات داوران در فوتبال دنیا %93 بوده که با سیستم کمک داور ویدئویی به %98 می رسد یعنی دو درصد امکان اشتباه باقی می ماند و ممکن است داوری که پشت سیستم است یا خود داور بازی که در مانیتور صحنه را بازبینی می کند اشتباه کنند و این طور نیست که این سیستم اشتباهات را به صفر برساند اما تمام تلاش VAR این است که اشتباهات داوران، به ویژه اشتباهات تاثیرگذاری که در محوطه جریمه اتفاق می افتد را کمتر کند.

لینک خبر‌ :: http://mes-fc.ir/news/?Id=63938