باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت‌مس‌کرمان
Sanat Mes Kerman F.C.
تاریخ روز
جمعه 10 فروردین ماه 1403 ساعت 12:46:19
نوع قلم :‌   اندازه‌ی قلم :‌

نقدی بر رفتار و گفتار ما در زمان شکست/متاسفانه برتری نفع شخصی بر نفع همگانی

شنبه 20 آبان ماه 1396 ساعت 09:58

نتیجه‌ی بازی مس و نفت مسجد سلیمان و شکست تیم مس در این بازی علی‌رغم نمایش خوب بازیکنان مس که سبب شده بود سرمربی تیم صدرجدولی نفت، بازی با مس در خانه‌ی خود را سخت‌ترین بازی فصل تیمش بداند، سبب یک ناراحتی همگانی برای همه‌ی کرمانی‌ها شد.

هرچند نباید از تلاش همه جانبه‌ی بازیکنان مس به راحتی چشم پوشید و بازهم به خاطر همه‌ی تلاشی که بازیکنان این تیم در بازی سنگین با مسجد سلیمان انجام دادند باید به آن‌ها خسته نباشید و خدا قوت گفت اما این بازیکنان آنقدر حرفه‌ای هستند که بدانند قانون بی‌رحم فوتبال به بازی خوب امتیاز نمی‌دهد کما اینکه بازی خوب آن‌ها در دیدارهای ملوان و مس رفسنجان هم امتیازی برایشان حاصل نکرد و آن‌ها در بازی‌های بعد باید و باید نتیجه را چاشنی بازی خوب خودشان بکنند تا از هر نظر کامل شوند.

بدون شک کادر مدیریتی باشگاه مس نیز که به دنبال کسب بهترین نتایج از بهترین نمایش‌ها می‌باشد بابت چند نتیجه‌ی اخیر تیم مس  از هواداران خونگرم تیم خود عذرخواهی می‌کند و تلاش همه جانبه برای جایگزینی آن‌ها را با پیروزی‌های بعدی در دستور کار دارد و در این زمینه معایب و مشکلات را حل و فصل خواهد کرد.

اما در زمینه‌ی پیدا کردن این معایب، قطعا نظرات و تحلیل‌های بیرونی کاملا می‌تواند چراغ راهی برای مدیریت، کادر فنی و بازیکنان مس باشد که عیب‌های خود را بیشتر شناسایی و حتی با ارایه راهکارهای مناسب در جهت رفع آن برآیند.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نقدها فنی، کارشناسی شده و اصولی بیان شود و قطعا صحبت‌های کلی و یا با اغماض که بیشتر نشات گرفته شده از مقاصد ومنافع شخصی است و یا کاملا از مشکلات شخصی با افراد برمی‌آید، نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد که در مقابل نشان می‌دهد چه کسانی واقعا یار خاطر هستند تا بار شاطر...

پس از بازی با نفت مسجد سلیمان طبیعی بود که حتی برخی هواداران از بابت عصبانیت این نتیجه در فضای مجازی اهانتی هم انجام دهند اما این اهانت به مراتب مقدس‌تر از صحبت‌هایی است که برخی افراد منتظر باخت و روزهای سخت تیم بوده‌اند تا رو به تسویه حساب‌های شخصی خود کنند و یا کاملا هدف‌دار افرادی را در این میان نشانه‌روی کنند.

اهانت هوادارانی که از ته دل بابت شکست مس نارحت بودند، با برد بازی بعد جبران می‌شود و این افراد بازهم در کنار مس خواهند بود اما آن‌هایی که با برخی صحبت‌های کلی و ربط دادن باخت به جاهایی که نباید، نشان دادند که در همین شهر عیقا منتظر باخت تیم مس بودند تا تسویه حساب‌های شخصی خود را انجام دهند و هیچگاه تا براورده شدن منافعشان در کنار تیم نخواهند بود و البته از پیروزی‌های بعدی نه تنها خوشحال نخواهند شد که برخلاف همان هواداران از روزهای سخت تیم نیز به شدت استقبال خواهند کرد....

افرادی بودند که البته در زمان نتایج خوب مس کاملا ساکت بودند و البته اگر صحبتی هم در آن مقطع مطرح می‌شد در تلاش بودند پیروزی‌ها را به کارهای ناکرده خود نسبت دهند! اما در زمان شکست ناگهان میان‌دار صحبت شدند...البته حق همه است که در رابطه با نتایج تیم صحبت کنند و تحلیل خود را ارایه کنند اما همه افراد باید آگاه باشند که صحبت طرح شده، ذات گوینده را برملا می‌کند و از همین رو دیوار سخن چیدن نباید به گونه‌ای باشد که بعدها بر سر خود و یا سایر مخاطبان و همراهان فروبریزد.

اینکه افرادی با بیان صحبت‌های کلی و در راستای همان تسویه حساب‌های شخصی مقامات ارشد شرکت مس را در این نتایج متهم می‌کنند باید برای صحبت‌های خود دلیل بیاورند نه اینکه فقط با ارایه کلیات و توهمات توطئه به دنبال گل‌آلود کردن آب نتایج برای شکار ماهی خود باشند.

این افراد در حالی بر طبل متهم کردن مقامات شرکت مس برای شکست تیم مس می‌کوبند که حتی در صحبت‌های مفصل و چند ساعته‌ی خود یک دلیل قابل اتکا و وجدان پسند را برای این تئوری خود مطرح نمی‌کنند!!

مقامات شرکت مس بارها اعلام کرده‌اند که به جز نظارت مالی و دخل و خرج‌های باشگاه بر اساس بودجه مصوب، هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری‌های فنی و درون باشگاهی ندارند موضوعی که بارها به تائید مقامات باشگاه و سرپرستان و مربیان تیم‌های مختلف ورزش مس رسیده است.

سید امجد مسعودزاده مدیر عامل باشگاه مس بارها این موضوع را قویا تائید کرده است و تاکید می‌کند که تصمیم‌گیری‌های انجام شده در رابطه با انتخاب مربی و بازیکنان همگی در کرمان اتخاذ می‌شود و مدیریت شرکت مس هیچ فشاری برروی باشگاه‌های خود مبنی بر انتخاب و یا عدم انتخاب افراد ندارد موضوعی که تا سال‌ها در باشگاه مس کرمان وجود داشت و یکی از دلایلی که باشگاه مس با هزینه‌کردهای سرسام آور سال‌های قبل خود موفقیتی در خور آن هزینه کردها ی چند ده میلیاردی در آن سال‌ها نمی‌گرفت همین بود. اما امروز تصمیم‌گیری‌ها در باشگاه مس کاملا بر جامعه‌ی فوتبال و ورزش کرمان نهاده شده است و در این شرایط اصلا درست نیست که مسئولیت نتایج را متوجه مقامات شرکت مس کنیم آن هم در شرایطی که این مقامات بنا به مصوبات مقرر شده، حمایت لازم را از نظر پشتیانی مالی از باشگاه مس انجام داده‌اند. 

در حالی که چند سال قبل تا تدارکات تیم‌های باشگاه مس از سوی مقامات بالادست باشگاه منصوب می‌شد این رویه چهار سالی می‌باشد که کاملا در ورزش مس تغییر کرده است.

این افراد در حالی شرکت مس را متهم در نتایج تیم مس می‌کنند که در روزهایی که نهادهای صنعتی یکی پس از دیگری بحث مسئولیت اجتماعی خود در سرمایه‌گذاری در ورزش را کنار می‌گذارند که نمونه‌ی آخر آن ماجراهای شرکت نفت و راه‌اهن و تیم‌های فوتبال این دو نهاد بود، شرکت مس به واسطه‌ی تفکر مثبتی که در بدنه‌ی خود در زمینه‌ی مسئولیت اجتماعی دارد، نه تنها بودجه‌ی ده میلیاردی باشگاه مس در سال قبل را کسر نکرد که زیر فشار مجمع عمومی این شرکت که به صورت خصوصی و غیر دولتی اداره می‌شود و بارها برروی بحث سرمایه‌گذاری شرکت مس در بخش ورزش نظرات منفی داشت، اما بازهم مدیریت این شرکت از مواضع خود برای هزینه در ورزش کوتاه نیامد و بودجه‌های مصوب خود را هم در اختیار باشگاه‌های ورزشی خود از جمله باشگاه مس کرمان قرار داد.

این افراد در حالی مقامات شرکت مس را در نتایج تیم مس متهم می کنند که همین دو هفته‌ی پیش مدیر عامل شرکت مس سیاست کلی این شرکت را در بحث ورزش مطرح کرد و صراحتا عنوان نمود هیچ تیم ورزشی این شرکت را علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های کلان زیر فشار گرفتن نتیجه نمی‌گذارد تا خدا نکرده اخلاقیات و بحث حرفه‌ای گری در تیم‌های حرفه‌ای ورزش مس با چالش روبرو شود بلکه این هزینه کردها باید در راستای یک رقابت سالم و روندی بلند مدت به سوی حرفه‌ای شدن تمامی تیم‌ها در همه‌ی زمینه‌ها برود و گرفتن نتایج مقطعی و زودبازده که سبب می‌شود بعد از چند سال همه‌ی هزینه‌های کلان از دست برود، اصلا در دستور کار مقامات شرکت مس نیست.

همچنین برخی افراد که بنا به دلایل خاص خود با شخص مدیرعامل باشگاه مس مشکلاتی دارند به صحبت‌هایی در این زمینه پرداخته‌اند که عملا نمی تواند تبعات و دست‌آورد خوبی داشته باشد و ظاهرا برای مثال صرف تغییر مدیریت در باشگاه آن‌ها را راضی می‌کند بی‌آنکه علت و دلایل موضوع خود را بیان کنند و به صرف نتایج تیم مثلا برای هفته‌های قبل استناد می‌کنند که این تغییرات شتاب‌زده ناشی ازنتایج تیم هیچگاه و هیچگاه برای باشگاه مس در همه‌ی عمر خود سود بخش نبوده است.

بهرشکل مدیریت باشگاه مس بعد از انتخاب سرمربی بومی برای تیم فوتبال مس،رویه‌ای را ایجاد کرد که سال‌ها آرزوی فوتبال کرمان بوده است... اگر روز اول جامعه‌ی فوتبال کرمان از این تصمیم استقبال کرده است باید صبوری و متانت خاص خود را هم بابت این تصمیم نشان دهد.

قطعا مدیریت باشگاه مس نیز صدرصد خالی از عیب و اشتباه نیست و نیاز به نقد و بیان ایرادات دارد اما اینکه به صرف نتایج خواهان تغییر در این زمینه باشیم نشان می‌دهد که چندان از روی صداقت صحبت‌ها و ناراحتی خود را بیان نمی‌کنیم.

قطعا ایرادات وجود دارد و چه از نظر فنی و چه از نظر مسائل مدیریتی نقدها به جای خود باقی است اما کلام و صحبت‌های ماست که نشان می‌دهد این صحبت‌ها را بر اساس هدف‌های شخصی خود عنوان می‌کنیم و یا اینکه واقعا دلسوز تیم هستیم و برای نتایج آن ابراز نگرانی می‌کنیم.

و این توقع از همه‌ی کسانی که فراتر از یک هوادار عادی دست به قلم و یا زبان به صحبت می‌شوند بیشتر است که از روی انصاف و وجدان دست به نقد شوند.

فراموش نکنیم که رفتارها و صحبت‌های ما درست در زمان شکست است که راه پیروزی را به ما نشان می‌دهد... رفتار و گفتار در زمان پیروزی راحت است اما اگر در همه‌ی سال‌های اخیر اگر راه پیروزی را کمتر پیدا کرده‌ایم نشان از آن دارد که در زمان شکست رفتار درستی نداشته‌ایم... یعنی درست در همان زمان‌هایی که عرصه را محل تحقق اهداف شخصی وتسویه‌ حساب‌های خود می‌کنیم تا دلسوزی واقعی برای تیم و باشگاهی که باید محلی برای شادی همگانی و مشترک ما بسازد.

لینک خبر‌ :: http://mes-fc.ir/news/?Id=2337