باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت‌مس‌کرمان
Sanat Mes Kerman F.C.
تاریخ روز
جمعه 31 فروردین ماه 1403 ساعت 22:59:27
نوع قلم :‌   اندازه‌ی قلم :‌

اکبر ایرانمنش: شرح وظایف مشخصی در ورزش مس دارم

سه‌شنبه 5 بهمن ماه 1395 ساعت 12:52

اکبر ایرانمنش از چهره‌های شناخته شده‌ی ورزش کرمان و از نام‌آوران این عرصه می‌باشد که سابقه‌ی فعالیت در باشگاه مس کرمان را نیز دارا می‌باشد.

او که دو دوره عنوان مدیر عاملی باشگاه مس را بر عهده داشته است، به تازگی طی حکمی به عنوان ناظر شرکت مس بر بخش ورزش انتخاب شده است تا همچنان در کنار ورزش شرکت مس به فعالیت خود بپردازد.

او در مصاحبه‌ی تفصیلی که با نشریه صبح کرمان انجام داد، بیشتر پیرامون سمت جدید خود و همچنین اتفاقات ورزش کرمان و مس صحبت می‌کند. شرح صحبت‌های وی بدین شکل است:

ورزش در آموزشگاه‌ها

بعضی از رشته‌ها آرزویشان رفتن به المپیک یا جام جهانی است، حالا اگر مقامی‌هم نیاوردند باز هم مردم از آنها رضایت دارند همین که از مرز‌ایران خارج شدند کافی است.

ولی بعضی رشته‌ها مثل کشتی، تکواندو، کاراته اگر از مقامی‌که قبلا داشتند فقط یک ذره نزول کنند فوری مورد انتقاد رسانه‌ها، مردم و مسئولین قرار می‌گیرند.

سال 1334 آموزش و پرورش مصوب کرد که کشتی جز ورزش آموزشگاه‌ها باشد و ما در مدارس در هفته 3 زنگ ورزش داشتیم، ولی با ‌این که ‌امروزه کشتی ورزش اول ‌ایران است از آموزشگاه‌ها حذف شده و دانش آموزان مستعدی که باید کشتی را در مدرسه به صورت پایه یاد و زیر بنای کشتی کشور را تشکیل دهند دیگر وجود ندارد و به این دلیل شاید در10سال آینده شاهد سقوط کشتی باشیم.

ورزش در دانشگاه‌ها
در قدیم دانشگاه‌ها سه برابر ظرفیت دانشجوی تربیت بدنی می‌پذیرفتند، و بعد از دانشجویان تست جسمانی گرفته می‌شد که به عنوان مثال آیا ستون مهره‌های کمر آنها در یک ردیف هستند، دچار گوژپشتی نباشند، چشمهایشان سالم و... بعد در مور جذب دانشجویان اظهار نظر می‌شد که آیا می‌توانند دانشجوی تربیت بدنی باشد و یا نه؟ و در مرحله بعد بررسی می‌شد که در چه رشته ورزشی می‌تواند فعالیت کنند.‌

اما الان به علت زیاد بودن صندلی‌های دانشگاه و کم بودن داوطلب دیگر‌این آزمون‌ها گرفته نمی‌شود. متاسفانه فرد دانشجوی رشته تربیت بدنی است ولی تابحال هیچ ورزشی انجام نداده است، پس کسی که ورزش نکرده چطور می‌تواند طی یک دوره چهار ساله، ورزشکار شود‌این دانشجویان در 10 سال آینده با کار آرایی پایین خود باعث سقوط ورزش ما می‌شوند.

ورزش استان کرمان
اداره کل ورزش باید همه رییس‌های ادارات شهرستان‌ها را جمع کند و از آنها بخواهد احتیاجات و بودجه‌ای را که برای توسعه ورزش و اعزام‌ها احتیاج دارند را به صورت مکتوب ارائه و جمع آنها را بعد از بررسی به وزارت ورزش و جوانان ارسال کنند و وزارت خانه هم بعد از بررسی آنها را به مجلس برده و بودجه لازم را برای استان‌ها را دریافت کنند ولی متاسفانه وزارت ورزش و جوانان فقط نامش از سازمان به وزارت تغییر یافته ولی بودجه‌ای مناسب ورزش دریافت  نمی‌کند.

جامعه‌ای سالم
ورزش مقدمه‌ای برای فراگیری علم و دانش است. من در المپیک مونیخ برای بازید به کارخانه BMW رفته بودم ساعت ده به آنجا رسیدم که گفتند باید یک ساعت صبر کنید چون کارمندان برای ورزش رفته اند از مسئول آنجا سوال کردم که آیا ‌این یک ساعت ورزش آنها را از کارشان عقب نمی‌اندازد در جواب گفتند که برعکس با بررسی‌های انجام شده معلوم شده که ورزش کارآیی آنها را بالا می‌برد و‌این ساعت ورزش جز ساعت کاری آنها به حساب می‌آید.

اگر ورزش هم در کشور ما توسط مسئولین مورد بررسی، برنامه ریزی قرار می‌گرفت شاید لااقل آمار اعتیاد ما در کشور پایین می‌آمد.

ارزشهای هر جامعه به سلامت مردم بستگی دارد و سلامت یک جامعه اعتبار یک مملکت را رقم می‌زند، برای مثال دانشجویی که دندان درد دارد اصلا به حرفهای استاد در سرکلاس گوش نمی‌دهد، از درس چیزی نمی‌فهمد تمام حواسش به دردش است نه به درسش، پس باید کاری بکنیم که جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

میزبانی مسابقات کشتی
من اگر مدیر مجموعه‌ای باشم بر اساس توانایی و قدرتم تصمیم گیری می‌کنم به عنوان مثال وزنه‌ای را بلند می‌کنم که موفق شوم حال اگر وزنه‌ای را انتخاب کنم که نتوانم بلندش کنم آیا درست است.

به عنوان مثال من زمانی که ریاست انجمن کشتی دانشگاه‌های جهان را برعهده داشتم برای بازدید به دهکده المپیک ژاپن سالن محل برگزاری مسابقه رفتم و دیدم هنوز سالن آماده نیست و بسکتبال بازی می‌کنند، وقتی اعتراض کردم در جوابم گفتند تا ساعت 10 شب سالن آماده می‌شود و شما برای بازدید بیایید و همین طور هم بود ساعت 10 شب وقتی برای بازدید به سالن رفتم با تعجب دیدم که همه چیز برای برگزاری مسابقات جهانی آماده است و بعد از پایان مسابقات من در محوطه در حال صحبت با چند نفر بودم که دیدم دانشجویان مرتب و منظم تشکهای کشتی را جمع و داخل تریلر گذاشتند و سالن را سریع برای ورزش دیگری آماده کردند.

اگر نظم و برنامه ریزی داشته باشیم همه چیز شدنی است. از سوی اداره کل ورزش و جوانان با من برای شرکت در جلسه میزبانی کشتی تماس گرفتند ولی من شرکت نکردم.

وظایف ناظر ورزشی صنعت مس

شرح وظایف مشخصی در رابطه با ورزش مس دارم. یکی از وظایف من شرکت در مجامع و دوره‌های تخصصی حوزه‌های ورزش استان کرمان به نمایندگی صنایع مس می‌باشد.

از دیگر وظایف من نظارت بر بودجه بندی سالیانه باشگاه‌ها و عملکرد بودجه‌ای و توجه به عدم مغایرت آن با بودجه تعیین شده است. وظیفه من نظارت بر نگهداری ورزشگاه‌های صنعت مس در استان کرمان است به طور مثال ورزشگاه ابتدای هفت باغ که زیر نظر آقای شهبازی در حال ساخت است با نظر و پیشنهاد بنده تغییرات خوبی در آن صورت گرفته و تغییرات آن مشهود است.

دیگر وظیفه من نظارت بر عملکرد فنی و ورزشی‌اماکن ورزشی باشگاه‌های صنعت مس کرمان، رفسنجان، شهربابک و پاریز و ارایه گزارش‌های مرتبط با آن به صنایع ملی مس‌ایران می‌باشد.

حواشی باشگاه مس
صنایع مس‌ایران به طور کلی در سال 96-95 سیاست ورزشی اش را بر‌این منوال گذاشته است که هیات مدیره‌ها مستقل تصمیم گیری کنند و دیگر هیچ وابستگی به تهران نداشته باشند و هیات مدیره صنایع مس بودجه هر باشگاه را مشخص و به آنها ابلاغ می‌کند.

در رابطه با جدایی آقای حسین‌خانی هم وقتی حکم نظارتی به من ابلاغ شد با من تماس گرفتند و گلایه‌هایی کردند و خواستار حل مشکلات شدند ولی من به‌ایشان هم گفتم که وظیفه من فقط نظارت است و دخالتی در‌امور داخلی باشگاه ندارم. برای کنار گذاشتن‌ایشان هم هیات مدیره تصمیم گیری کرده اند.

سخن آخر
من خصومتی با کسی ندارم اگر حرفی پشت سر من زده شود حق الناس است. باید پاسخگو باشند و اگر کسی می‌گوید من عامل جدایی حسینخانی بوده‌ام به خدا واگذارش می‌کنم و بس.

لینک خبر‌ :: http://mes-fc.ir/news/?Id=1516