شماره‌ی خبر : ‌75057 | تعداد بازدید : 432
سه‌شنبه 6 خرداد ماه 1399 ساعت 10:03

جای خالی و نقص در کنار زیاده روی در پروتکل بهداشتی فوتبال ایران!

پروتکل بهداشتی برای برگزاری مسابقات فوتبال کشور در حالی نواقص زیادی برای پاسخ به شبهات کرونایی در فوتبال دارد که در کنار این نقص ها زیاده روی هایی مثل هواپیمای چارتر یا اطاق اختصاصی در هتل برای تیم ها در آن به چشم می خورد!!

جای خالی و نقص در کنار زیاده روی در پروتکل بهداشتی فوتبال ایران!

پروتکل بهداشتی برای برگزاری مسابقات فوتبال کشور در حالی نواقص زیادی برای پاسخ به شبهات کرونایی در فوتبال دارد که در کنار این نقص ها زیاده روی هایی مثل هواپیمای چارتر یا اطاق اختصاصی در هتل برای تیم ها در آن به چشم می خورد!!

به گزارش روابط عمومی باشگاه مس؛ این پروتکل به بسیاری از شبهات مثل گرفتن آزمایش هماهنگ و تامین هزینه های آن و حتی چگونگی برگزاری مسابقات برای تیم های کرونایی هیچ اشاره ای ندارد.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به این شبهات می پردازد و می نویسد: پس از تعیین راهنمای مبارزه با کووید 19 (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال، اعلام شد که بازگشایی لیگ فوتبال به صورت تدریجی صورت خواهد پذیرفت که الزامات، تمهیدات و جزییات اجرایی آن مشخص شده و در هر مرحله با کنترل ناظران بهداشتی این موارد تحت بررسی قرارگرفته و در صورت تخطی از مقررات مندرج در این دستورالعمل فرد یا تیم خاطی توسط سازمان لیگ مشمول تذکر یا مجازات انضباطی مقرر می‌شود و همچنین در صورت بروز مشکلات بهداشتی و بنا به تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت بازگشت به مراحل قبل یا تعطیلی و لغو کامل رویدادهای ورزشی به انجام خواهد رسید.

تعیین زمان شروع تمرینات و مسابقات

28 خرداد امسال بود که ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش به صورت رسمی اعلام کرد تمرینات تیم‌های ورزشی از اول خرداد و برگزاری مسابقات از 22 خرداد مجاز است. در چهاردهمین اطلاعیه ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش آمده بود که پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمرینات تیم‌های ورزشی با تماس بدنی کم از اول خرداد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تشخیص و نظارت فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز است و همچنین برگزاری مسابقات در رشته‌های ورزشی با تماس بدنی کم، از 22 خرداد بدون حضور تماشاگر و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تحت نظارت دقیق فدراسیون پزشکی ورزشی مجاز خواهد بود.

انجام تست‌ کرونا در تیم‌های فوتبال کشور بدون نظام نامه

پس از اعلام این اطلاعیه، باشگاه‌های مختلف لیگ‌برتری از آغاز تست‌های PCR خبر دادند چرا که بر اساس آخرین دستورالعمل تهیه شده تحت عنوان «راهنمای مبارزه با کووید 19 (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال» باشگاه‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران باید جمعا 10 بار تست کرونا انجام دهند که یک مرتبه آن قبل از آغاز تمرینات است 9 مرتبه دیگر آن باید در فاصله زمانی هر پنج روز یک بار انجام شود و با توجه به اینکه اعلام شده است 9 هفته پایانی لیگ برتر در 45 روز برگزار خواهد شد بنابراین دوره زمانی انجام مسابقات لیگ برتر و انجام تست برابر است. اما برای انجام این تست مشخص نشده است که تیم ها به صورت هماهنگ کدام تست را و در چه آزمایشگاهی انجام دهند که این ناهماهنگی با انتقادات زیادی همراه شد.

تعلیق برای تیم‌های با بیش از 5 مبتلا

هرچند در راهنمای مبارزه با کووید 19 (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال برای تیم‌هایی که بیش از پنج مبتلا داشته باشند سرنوشت تعلیق در نظر گرفته شده است اما در ارتباط با اینکه در چه صورتی تمام رقابت‌های لیگ‌برتر تعلیق خواهد شد یا با لغو کامل روبرو می‌شود به طور صریح و شفاف سخنی به میان نیامده است.

در این راهنما آمده است که در صورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید 19، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد، همچنین در صورت وجود علائم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به مدت 14 روز قرنطینه شود.

کرونا در میان تیم های فوتبال ایران

با انجام تست‌های PCR از تیم‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران مشخص شد که تعدادی از عوامل و بازیکنان تیم‌هایی نظیر پرسپولیس تهران، تراکتور تبریز، گل‌گهر سیرجان، سایپا در لیگ برتر و برخی تیم های لیگ یکی از جمله تیم سرخپوشان یا مبتلا و یا مشکوک به ویروس کرونا هستند هرچند که به طور دقیق در رابطه با تعداد این مبتلایان و یا اسامی افراد اطلاع رسانی نشد. با این وجود تعداد دیگری از تیم‌های لیگ‌برتری نیز تست کرونا خود را به تازگی انجام داده‌اند و به زودی نتایج تست‌های انجام شده مشخص خواهد شد.

نکته حائز اهمیت در مورد شمار مبتلایان به ویروس کرونا در میان تیم‌های فوتبال ایران و نیز نظارت بر انجام تست‌گیری‌ها و اعلام شمار دقیق مبتلایان که باید به آن اشاره کرد این است که بر اساس صحبت‌های سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی با ایسنا، این نظارت از سوی افسران کنترل سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی که به صورت خاص در سراسر کشور آموزش دیده‌اند انجام می‌شود و هیچ‌گونه مماشاتی در این راستا نخواهند داشت؛ بنابراین حتی اگر تعداد و شمار مبتلایان به صورت دقیق از مبادی رسانه‌ای اعلام نشود این آمار و اطلاعات در اختیار مراجع‌ ذی‌ربط از جمله سازمان لیگ،‌ فدراسیون فوتبال و فدراسیون پزشکی ورزشی قرار دارد.

شرایط بازگشت به مراحل قبل یا تعطیلی و لغو کامل چیست؟

هرچند در راهنمای مبارزه با کووید 19 (کرونا ویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال آمده است که در صورت بروز مشکلات بهداشتی و بنا به تشخیص ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت بازگشت به مراحل قبل یا تعطیلی و لغو کامل رویدادهای ورزشی به انجام خواهد رسید اما این عبارت به طور دقیق، صریح و شفاف تصمیم‌گیری در این زمینه را مشخص نکرده و معلوم نیست چه زمانی و طبق چه متر و معیاری وضعیت بهداشتی لیگ برتر دارای اشکال بهداشتی تلقی شده و ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت در مورد بازگشت به مراحل قبل یا تعطیلی و لغو کامل رویدادهای ورزشی تصمیم‌گیری می‌کنند. حتی در این خصوص که معیار هر کدام از تصمیمات بازگشت به مرحله قبلی یا تعطیلی یا لغو کامل رویدادهای ورزشی نیز به صورت جداگانه عبارتی عنوان نشده است!

علاوه بر این موضوع مهم و مبهم دیگر سرنوشت برگزاری مسابقات در صورت تعلیق تیم‌هایی است که تعداد مبتلایان آنها به بیش از پنج مورد می‌رسد و به طور حتم در صورت تعلیق آنها برخی دیدارها به تعویق می‌افتد و باید منتظر ماند و دید در این زمینه نیز چه تصمیمی گرفته می‌شود.


چهارشنبه 14 خرداد ماه 1399 ساعت 16:02
سلام به آقای حیدری من بازی کنه با تجربه هستم میخام بیام تست بدم فوتبال ها فک محفوظی راست هستم بازیکن خوبی هستم
نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
تلفن :
نمایش داده نمی‌شود
وبگاه‌ :
متن :
 

نظر شما در رابطه با بازی مس و آریو