شماره‌ی خبر : ‌2825 | تعداد بازدید : 616
یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1397 ساعت 11:31

بررسی مربیان لیگ یک در فصلی که گذشت/خوب بد زشت روی نیمکت‌های یک

رقابت‌های فصل قبل لیگ دسته اول کشور با حضور 18 تیم مربیان مختلف را روی نیمکت خود دید که هریک به دنبال ثبت رزومه‌ای مثبت برای خود بودند... مربیانی که موفقیت در لیگ یک می‌توانست پل موفقیت آن‌ها به همراه تیم‌هایشان برای رسیدن به نیمکت‌های معتبرتر با ارق

بررسی مربیان لیگ یک در فصلی که گذشت/خوب بد زشت روی نیمکت‌های یک

رقابت‌های فصل قبل لیگ دسته اول کشور با حضور 18 تیم مربیان مختلف را روی نیمکت خود دید که هریک به دنبال ثبت رزومه‌ای مثبت برای خود بودند... مربیانی که موفقیت در لیگ یک می‌توانست پل موفقیت آن‌ها به همراه تیم‌هایشان برای رسیدن به نیمکت‌های معتبرتر با ارقامی بالاتر باشد.

فصل 96-97 لیگ دسته ایران به پایان رسید و تیم های نفت مسجدسلیمان با هدایت محمود فکری و نساجی مازندران با هدایت جواد نکونام به لیگ برتر راه یافتند. همچنین تیم های ایرانجوان بوشهر، صبای قم و راه آهن به لیگ دسته دو سقوط کردند.

سه مربی خارجی از جمله، اسکوچیچ، بگویچ و دراژیچ هدایت سه تیم مختلف لیگی یکی را بر عهده داشتند و چهار مربی استقلالی مثل فکری، نکونام، سامره و دین محمدی از دیگر مربیان این لیگ بودند.

در این گزارش به سوابق و عملکرد سرمربیان تیم های لیگ یکی پرداخته شده است.

محمود فکری: کاپیتان سابق استقلال تهران که پس از 10 سال حضور در کادر فنی تیم هایی مثل استقلال، صبای قم، نساجی و مس کرمان را در کارنامه داشت، حالا پس از یک سال و نیم حضور در تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان توانست به لیگ برتر صعود کند. شاگردان فکری توانستند با 65 امتیاز قهرمان لیگ آزادگان شوند و به لیگ برتر صعود کنند.

جواد نکونام: او پس از حدود یک سال کار در کنار کی روش، ابتدا فصل97-96 هدایت خونه به خونه بابل را به عهده گرفت اما در اواسط فصل ناگهان از این تیم جدا شد و به نساجی مازندران رفت. نکونام در هر دو تیم نتایج قابل قبولی کسب کرد. او در پایان توانست به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به خونه به خونه، نساجی را به لیگ برتر برساند. نساجی با کسب 64 امتیاز و با تفاضل گل مثبت 23 به عنوان تیم دوم به لیگ برتر صعود کرد.

دراگان اسکوچیچ: پس از جدایی جواد نکونام از خونه به خونه، مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند اسکوچیچ را جایگزین او کنند. این مربی کروات سابقه هدایت تیم هایی در لیگ کرواسی، کویت و عربستان را در کارنامه خود دارد. همچنین در ایران با تیم های ملوان بندر انزلی و فولاد به عنوان سرمربی فعالیت داشته است. اسکوچیچ 50 ساله در فصل 97-96 با توجه به تفاضل گل کمتر نسبت به نساجی نتوانست به لیگ برتر صعود کند.

علی کلانتری: کلانتری که سابقه حضور در کادر فنی برق شیراز، فجرسپاسی و مس رفسنجان را دارد در این فصل با فجر سپاسی تا آستانه صعود به لیگ برتر رفت اما در هفته سی و دوم با شکست خانگی مقابل مس کرمان از جمع مدعیان خارج شد تا شاگردان کلانتری باز هم پشت در لیگ برتر بمانند. عملکرد کادر فنی فجر در نیم فصل قابل قبول بود و روند رو به رشدی را طی کرده بود.

محمد ربیعی: او که یکی از جوان ترین مربیان فوتبال محسوب می شود در این فصل روند قابل قبولی را با بادران داشت. بادران در این فصل همیشه جز مدعیان بود اما در اواخر فصل از جمع مدعیان خارج شد. ربیعی سابقه حضور در کادر فنی تیم های شهرداری اردبیل شهرداری زنجان و شهرداری بندر عباس را دارد. شاگردان ربیعی با کسب 59 امتیاز در رده پنجم جدول کارشان را به پایان رساندند.

نادر دست نشان: او یکی از پر افتخارترین مربیان لیگی یکی است چرا که توانسته تیم هایی مثل مس کرمان، نفت تهران و نفت آبادان را به لیگ برتر برساند. دست نشان در این فصل از رقابت های لیگ یک سرمربی تیم ملوان بندر انزلی بود. او توانست با کسب 55 امتیاز این تیم را به رده ششم جدول برساند.

وینگو بگویچ: بگویچ دیگر شخص کرواتی است که در لیگ یک ایران مربیگری می کند. او سابقه سرمربیگری در تیم های پرسپولیس، فولادخوزستان و الوصل امارات را در کارنامه خود دارد. بگویچ که در فصل 96-95 لیگ یک با گل گهرسیرجان در آستان صعود به لیگ برتر قرار گرفته بود، دیگر نتوانست در این فصل عملکرد قابل قبولی همچون فصل گذشته داشته باشد. گل گهر با 52 امتیاز در رده هفتم جدول ایستاد.

دراکو دراژیچ: پس از استعفای احمد نخعی از سر مربیگری تیم مس کرمان، دستیار او، دراژیچ سر مربی این تیم شد. او دو بازی ملی هم برای تیم ملی فوتبال کشورش - یوگسلاوی سابق- بازی کرده بود. دراژیچ سابقه مربیگری در بوندسلیگای B را داشته است و در سال 2005 در تیم کادر فنی تیم پرسپولیس بود. همچنین او در سال 2007 سر مربی تیم فوتبال پگاه گیلان بود. مس کرمان در پایان این فصل توانست با 52 امتیاز در رده هشتم جدول جای گیرد.

علی لطیفی: او بازیکن سابق استقلال تهران و پاس بود و مدتی هم در کادر فنی تیم راه آهن حضور داشت. لطیفی در فصل 95-94 سر مربی اکسین البرز بود و پس از یک سال غیبت دوباره به این تیم بازگشت. شاگردان لطیفی در این فصل توانستند با کسب 51 امتیاز در رده نهم جدول لیگ یک بایستند.

علی سامره: سریع ترین گلزن داربی پایتخت، پس از چند سال مربیگری در تیم ها پایه استقلال تهران، به تیم مس رفسنجان آمد. او فوتبال خود را در سن 16 سالگی در همین تیم مس آغاز کرد. سامره در این فصل از لیگ یک توانست با مس رفسنجان در دهم جدول جای گیرد.

علیرضا مرزبان: او این فصل هدایت سیاه جامگان لیگ برتری را برعهده داشت و پس از جدایی از این تیم از هفته شانزدهم لیگ دسته یک به شهرداری بندر ماهشهر آمد. او این تیم را با 16 امتیاز در اختیار گرفت و با 41 امتیاز تحویل داد. مرزبان عملکرد رضایت بخشی در این مدت داشت. او سابقه قهرمانی در لیگ دسته یک را در فصل 95-94 با پیکان دارد.

رحمان رضایی: رضایی در اواسط بهمن ماه 96 سرمربی برق جدید شیراز شد. پیش از او هدایت این تیم را داود مهابادی و پس از آن اسماعیل اسماعیلی بر عهده داشتند. برق جدید در پایان فصل با 41 امتیاز در رده دوازدهم قرار گرفت. رضایی پیش از این در تیم های تراکتورسازی تبریز و راه آهن به عنوان دستیار فعالیت کرده بود . او حضور در سری آ ایتالیا با تیم های پروجا، مسینا و لیورنو را در کارنامه خود دارد.

سیروس دین محمدی: یکی دیگر از پیشکسوت های استقلالی است که در لیگ یک کار می کند. او در اواسط این فصل سرمربی شهرداری تبریز شد تا این تیم به لیگ دو سقوط نکند. دین محمدی سرمربی تیم ب و امید استقلال بوده و تیم امید استقلال با او نتایج درخشانی گرفت و بازیکنی مثل محسن کریمی را به تیم بزرگسالان فرستاد. او همچنین به مدت یک سال در کادرفنی تیم بزگسالان استقلال حضور داشت . او هدایت تیم راه آهن را هم به مدت کوتاهی به عهده داشت ولی به دلیل مشکلاتی از این تیم استعفا داد. دین محمدی در پایان این فصل توانست با شهرداری تبریز با 38 امتیاز در رده چهاردهم جدول باقی بماند.

محسن بیاتی نیا: او بازیکن سابق تیم های پاس، پیکان، استقلال تهران، ذوب آهن، صبا و راه آهن بود. بیاتی نیا با وجود تمام مشکلاتی که راه آهن داشت، هدایت این تیم را بر عهده گرفت. تیم راه آهن که یکی از بی ثبات ترین تیم های لیگ یکی بود نتوانست در لیگ یک بماند و به لیگ دو سقوط کرد.

علی حنطه: باشگاه آلومینیوم اراک از اواخر فصل 96-95 لیگ دسته یک با مشکلات داخلی زیادی دست و پنجه نرم کرده بود، با این حال مدیران این باشگاه علی حنطه را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند. این در حالی است که مدیران باشگاه آلومینیوم اراک روی انتخاب علی مرزبان توافق کرده بودند ولی به علت این که مرزبان با مدیران کارخانه ایرالکو به توافق نرسیده بود، حنطه سکان دار این تیم شد.حنطه سابقه هدایت ابومسلم خراسان، استقلال اهواز و شهرداری اراک را در پرونده دارد. او پس از کسب نتایج ضعیف آلومینیوم در هفته ابتدایی لیگ و شکست برابر بادران تهران با تصمیم علیرضا دهشمند مدیر عامل باشگاه، از سرمربیگری تیم کنار گذاشته شد و حامد بصیری جایگزین موقت او شد.

حامد بصیری: کاپیتان آلومینیوم در آشوب مدیریتی این تیم در حالی که هیچ گونه تجربه مربیگری در کارنامه خود نداشت، به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد و حتی از طرف مدیرعامل تیم هم حمایت شد. شاگردان بصیری در پایان لیگ با 39 امتیاز در رده 13 جدول کار خود را به پایان رساندند.

سعید مفتخر: ایران جوان کار خود را با سعید مفتخر در این فصل هم ادامه داد اما به دلیل مشکلات و فشارهای زیاد، مفتخر از هدایت این تیم استعفا داد. سعید مفتخر که دو فصل قبل هم سابقه سرمربیگری این تیم را داشت، در پایان هفته ششم لیگ یک در حالی که یا یک گل مغلوب فجر سپاسی شد گفت که احساس می کند در این مقطع دیگر حضورش برای تیم مفید نیست و بهتر است شخص دیگری هدایت تیم را بر عهده بگیرد.

غلامرضا دلگرم: دلگرم سابقه مربیگری در تیم های ایرانجوان و آلومینیوم را در پرونده خود دارد و همچنین در فدراسین فوتبال ایران هم تدریس می کند. او پس از استعفای سعید مفتخر از هدایت ایران جوان، به این تیم پیوست. او پس از کسب 21 امتیاز اعلام کرد که دیگر قادر به ادامه همکاری با این باشگاه نیست.

حسین خطیبی: او سابقه حضور در کادر فنی تیم های تراکتورسازی، شهرداری تبریز و سیاه جامگان را در کارنامه داشت. مسئولان باشگاه ایران جوان او را جایگزین غلامرضا دلگرم کردند. البته حسین خطیبی به عنوان سرمربی و برادرش رسول خطیبی به عنوان مدیر فنی تیم ایرانجوان انتخاب شدند. ایرانجوان بوشهر در پایان این فصل با کسب 33 امتیاز در رده شانزدهم جدول قرار گرفت و به عنوان سومین تیم به لیگ دو سقوط کرد.

سهراب بختیاری زاده: بازیکن سابق استقلال تهران، صبا و فولاد بود و همچنین در جام جهانی 2006 توانست گل تساوی ایران برابر آنگولا را به ثمر برساند. او سابقه حضور در کادرفنی نفت مسجد سلیمان را هم داشت. بختیاری زاده پس از سقوط صبای قم از لیگ برتر سرمربی این تیم شد و پس از چند هفته از سمت خود کنار رفت.

هومن افاضلی: او سابقه حضور در کادر فنی تیم های شهرداری زنجان، استیل آذین، تیم ملی بزرگسالان و تیم امید ملی را دارد. افاضلی پس از جدایی بختیاری زاده از صبای قم هدایت این تیم را بر عهده گرفت. او با این تیم نتایج خوبی نگرفت و از صبا جدا شد و پس از آن به تیم لیگ برتری نفت تهران رفت و در پایان با نفت به لیگ یک سقوط کرد.

مسعود راشکی: راشکی دارای مدرک A آسیا است و سابقه بازی در تیم های فوتبال استیل آذین تهران، پاس تهران، برق شیراز، شهید قندی یزد، اکباتان، پیام مشهد، بانک ملی و سازه راه قم را در کارنامه خود دارد. او در در تیم های فوتبال امید استقلال تهران و نوجوانان پیکان تهران نیز مربیگری کرده و در جام جهانی 2014 جزو گروه آنالیز کانون مربیان ایران برای جام جهانی بود. او در اواخر دی ماه به سرمربی صبا شد تا شاید بتواند این تیم را از سقوط به دسته پایین تر نجات دهد اما در هفته های پایانی لیگ، با رییس هیات فوتبال قم به مشکل برخورد و از صبا جدا شد.


نام‌ :
ایمیل :
نمایش داده نمی‌شود
تلفن :
نمایش داده نمی‌شود
وبگاه‌ :
متن :
 

نظر شما در رابطه با بازی خیبر و مس